Objektif utama projek ini dilaksanakan adalah untuk membimbing pelajar untuk melaksanakan amali Sains Kimia dengan berjaya. Pelajar-pelajar diberi peluang untuk nenjalankan amali secara berkumpulan tanpa bantuan guru. Kami berperanan sebagai pembantu mereka yang bertanggungjawab untuk memerhatikan tingkah laku mereka semasa menjalankan amali. Selain itu, kami juga memberi cadangan kepada mereka supaya mereka dapat menjalankan amali dengan cara yang tepat dan efisien. Tambahan pula, kami juga menerangkan cara-cara mahasiswa dan mahasiswi menjalankan amali di makmal. Pada dasarnya, kami ingin mendorong mereka menjalankan amali dengan bersungguh-sungguh dan lebih berdikari.
- OBJEKTIF PROJEK
Objektif seterusnya projek ini adalah untuk
menerangkan dan menjelaskan bahan media
yang dapat dipamerkan di sekolah dengan bantuan guru kimia, guru pusat sumber
sekolah dan barisan pelajar Universiti Malaya. Dalam hal ini, kami telah
membuat sebuah ‘Jadual Berkala’ dan dipaparkan pada dinding tepi tangga. Kami
turut menghasilkan beberapa model yang lazimnya pelajar Sains belajar semasa
berada di Tingkatan 4, contohnya, ‘Model
Dalton Atom’. Padahal, kami ingin pelajar-pelajar diinspirasi untuk belajar
dengan lebih tekun dan berusaha serta memupuk minat terhadap mata pelajaran
Sains, terutamanya mata pelajaran Kimia sejak sekarang.
- KEPENTINGAN PROJEK
Kepentingan utama projek ini dijalankan
adalah untuk mendedahkan kehidupan
mahasiswa dan mahasiswi di universiti kepada pelajar-pelajar sekolah menengah
Pada dasarnya, kunjungan kami ke sekolah menengah ini dapat merangsang mereka untuk
mengalami kehidupan mahasiswa dan mahasiswi pada masa depan. Kami telah
berkongsi pengalaman kami dengan mereka dan kami dapat mengetahui tahap
kecenderungan mereka untuk masuk ke universiti. Dalam hal ini, kami dapat
menjalankan program yang dapat memanfaatkan mereka dan kita juga memberi
sumbagan yang bernilai kepada mereka merangsang mereka agar dapat menyambung
pelajaran ke menara gading. Melalui projek ini, pelajar-pelajar sekolah
menengah dapat memperoleh suntikan baru untuk masuk ke universiti pada masa
depan. Mereka dapat mengetahui cara-cara hidup dan cara-cara mahasiswa dan
mahasiswi belajar di universiti yang jauh ketara daripada amalan mereka semasa
di sekolah menengah.
Kepentingan
seterusnya projek ini adalah untuk
berkongsi pengalaman kami sebagai pelajar Sains dengan mereka. Kami
berpeluang untuk berkongsi cara-cara menjalankan eksperimen di universiti dan
kami juga berusaha untuk menunjuk ajar mereka supaya mereka dapat menjalankan
eksperimen dengan cara yang lebih tepat dan efisien. Semasa eksperimen
dijalankan, kami juga berinteraksi dengan mereka, sebagai contoh, kami
berkongsi dengan mereka tentang kesilapan-kesilapan yang lazimnya dilakukan oleh
pelajar di makmal. Sementara itu, kami juga berkongsi cara-cara memahami konsep
sukatan mata pelajaran Kimia dengan senang dan menggalakkan mereka supaya
menguasai mata pelajaran ini dengan bersungguh-sungguh. Kami juga memberi
sumbangan setakat keupayaan kami kepada pihak sekolah sebagai untuk merangsang
pelajar agar menguasai mata pelajaran ini dengan mantap, contohnya, kami
menghasilkan ‘Jadual Berkala’ yang besar yang dilekatkan pada dinding tangga
untuk kebajikan pelajar.
Sehubungan
itu, projek ini turut bertujuan membantu
pelajar mengurangkan tekanan belajar.Pelajar sekolah menengah menghadapi
pelbagai tekanan sama ada daripada pihak sekolah mahupun keluarga mereka. Dalam hal ini, kami telah menjalankan
pelbagai aktiviti yang dirancang untuk membantu pelajar-pelajar menghilangkan
tekanan semasa belajar. Sebagai contoh, kami mengajar mereka menari, membuat
‘Cheers’ dan aktiviti berkumpulan. Matlamat aktiviti ini dijalankan bukan
sahaja untuk menghilangkan tekanan pelajar belajar, malahan kami juga ingin
mengeratkan hubungan persahabatan antara pelajar Tingkatan 4 dan Tingkatan 5,
iaitu pelajar yang melibatkan diri sepanjang program dijalankan. Padahal,
mereka memberi komitmen yang tinggi sepanjang program dijalankan dan kami juga
dapat merasai kegembiraan mereka semasa mengambil bahagian dalam program yang
kami jalankan.
Di samping itu, projek ini juga
dapat meningkatkan nama universiti dari
pandangan guru-guru dan pihak sekolah. Dalam hal ini, kami dapat
menjalankan segala aktiviti yang telah dirancangkan sebelum kami bertolak tanpa
diiringi guru penasihat. Kami juga dapat memberi sumbangan atas kemampuan kami
dapat menghasilkan ‘produk’ kami dalam tempoh masa yang singkat sebagai
sumbangan kepada pihak sekolah. Selanjutnya, kami juga menjalankan pelbagai
aktiviti untuk berinteraksi dengan pelajar-pelajar tanpa bantuan guru. Projek
ini penting dan bermakna kerana keyakinan menyampaikan idea kami sendiri di
hadapan orang ramai dapt ditingkatkan. Ketrampilan kami untuk berucap di
hadapan orang ramai juga meningkat.
- MASALAH/ISU YANG DIHADAPI DAN CARA PENYELESAIAN
Masalah utama
yang dihadapi ialah masalah kesuntukan
masa. Kami menghadapi masalah kesuntukan masa untuk merancangkan aktiviti
yang sesuai dijalankan di sekolah sana dengan mempertimbangkan kebajikan
pelajar-pelajar di sekolah sana. Pada peringkat awal, kami telah merancang
beberapa aktiviti dan kami juga menghantar rancangan kami kepada pihiak sekolah
di sana, tetapi rancangan kami terpaksa dibantahkan. Hal ini adalah disebabkan
rancangan awal kami tidak dapat memaparkan identiti kami sebagai pelajar Sains,
dari Jabatan Kimia. Kami juga diberi tarikh tertentu untuk melawati sekolah
tersebut sedangkan tarikh tersebut adalah cuti pertengahan semester.
Memandangkan masa semakin berdekatan, kami sekumpulan ahli berbincang untuk
mendapat cara penyelesaian terbaik. Kami bertekad menukar aktiviti yang telah
kami rancangkan kepada aktiviti yang sepatutnya dijalankan di sekolah sana
dengan berbincang dengan pihak sekolah di sana. Tambahan pula, kami juga
terpaksa menghabiskan cuti pertengahan semester lebih awal untuk menjalankan
projek ini dalam tempoh masa yang ditetapkan walaupun banyak ahli daripada
kumpulan kami turut sibuk mengambil bahagian kem pada masa yang sama. Atas
toleransi ahli kumpulan, akhirnya kami berjaya menjalankan tugasan kami dengan
sempurna di sekolah sana.
Masalah yang turut
kami hadapi ialah kekurangan
pengangkutan. Kami terpaksa menggunakan kenderaan sendiri untuk sampai ke
sekolah tersebut dari rumah salah seorang ahli kumpulan. Kesukaran mencari
kenderaan ke sekolah sana telah menyebabkan kami hampir lewat ke sekolah. Kekurangan kenderaan pengangkutan awam ke
sekolah menyulitkan pergerakan kami. Jutaan terima kasih diucapkan kepada ahli
keluarga ahli kumpulan kami yang sanggup menjadi pemandu kereta sepanjang
program kami dijalankan di sekolah sana untuk melicinkan program kami.
Masalah
seterusnya ialah masalah bahasa
pengantar yang digunakan. Walaupun kami berada di sekolah menengah yang
menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar, namun
Bahasa Melayu digunakan untuk mata pelajaran Kimia. Ekorannya, kami yang
belajar mata pelajaran ini dengan Bahasa Inggeris terpaksa menerangkan konsep
tertentu dan menjawab persoalan mereka dalam Bahasa Melayu sedangkan
istilah-istilah tertentu tidak dapat kami terjemah dalam Bahasa Melayu. Dalam
hal ini, kami terpaksa menerangkan konsep tertentu dengan teliti dan
menggunakan gambar untuk menjelaskan persoalan mereka.
Masalah sambutan pelajar yang kurang memuaskan
turut menjejaskan kelicinan projek dijalankan. Bilangan pelajar yang mengambil bahagian
sepanjang projek ini dijalankan adalah amat kurang daripada bilangan yang
disangka sebelum kami bertolak. Bilangan pelajar yang kurang menyebabkan
sebahagian aktiviti yang dicadangkan tidak dapa memperoleh sambutan yang meriah
daripada pelajar-pelajar. Dalam hal ini, kami bertekad untuk berinteraksi
dengan pelajar-pelajar dengan hati yang ikhlas walaupun bilangan pelajar yang
hadir tidak memuaskan.
- PERANCANGAN MASA HADAPAN BERKAITAN PROJEK YANG SEDANG DIJALANKAN
Antara perancangan masa hadapan
berkaitan projek jalinan masyarakat ini ialah walaupun projek ini telah
selesai, kami berharap dapat menjalankan lagi aktiviti-aktiviti seperti ini
yang melibatkan masyarakat sekeliling. Hal ini demikian kerana aktiviti jalinan
masyarakat ini dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim antara satu sama
lain di samping dapat menolong orang yang mengalami kesusahan. Aktiviti ini
mestilah melibatkan pelbagai kaum sama ada mereka adalah dalam kalangan orang
miskin dan kaya, anak yatim, pelajar sekolah dan sebagainya supaya mereka dapat
mengenali antara satu sama lain seterusnya dapat mewujudkan kasih sayang dan
keharmonian dalam negara. Selain itu juga, projek jalinan masyarakat kami yang
memfokuskan kepada pelajar sekolah tersebut kerana ingin menanam minat para
pelajar untuk menyambung pelajaran ke Universiti Malaya dan mengambil jurusan
sains kimia. Di samping itu juga, tujuan utama projek ini dijalankan ialah
untuk memberi kesedaran kepada para pelajar untuk belajar secara bersungguh-sungguh
bagi mencapai cita-cita yang mereka inginkan. Kami berharap para pelajar akan
berjaya dalam hidup mereka.